rianneinmalawi.reismee.nl

Weekje in Malawi

Monire!
Muli wuli?
Nili makora kwali imwe!

(Hallo! hoe gaat het? Met mij gaat het goed als het met jou ook goed gaat).

Eindelijk horen jullie iets van mij via deze site! Ik heb namelijk eindelijk internet! Na even m'n mail gelezen te hebben heb ik het idee dat Nederland ook nog bestaat:)
Om internet te hebben moet ik wel buiten gaan zitten, maar het is prachtig weer, dus ik zit heerlijk in het zonnetje!
Waar zal ik eens beginnen met mijn verhalen?
Echt onwerkelijk om te bedenken dat het nog maar een week geleden is dat ik in de auto zat onderweg naar Ekwendeni! Het lijkt veel langer geleden!
Na een warm afscheid op Schiphol van vrienden en familie gingen we bepakt en bezakt door de douane. Niets aan de hand, behalve dat we vreselijk veel handbagage bij ons hadden. Autostoeltjes, een kindewagen,volgepakte rugtassen, een gitaar... Maar we waren op tijd in het vliegtuig, mét al onze spullen. Kenya Airways weet alleen niet waar autostoeltjes voor zijn:) Ze dachten ze even in het ruim te stoppen, terwijl ze bedoeld waren voor in het vliegtuig.

Goede vlucht gehad, alleen is het verschrikkelijk niet te kunnen slapen in een vliegtuig. Fijn om avondeten te krijgen, want daar hadden we nog geen tijd voor gehad... Daarna lichten uit en proberen te slapen. Helaas gingen om half 3(!) 's nachts de lichten weer aan, ding dong, your breakfast is ready! Het was in Kenya al half 5, en we zouden om half 7 plaatselijke tijd landen... Nou ja... als je niet kunt slapen in het lekker als de vlucht ineens twee uur korter duurt...

Na een korte overstap in de hitte van Nairobi, het vliegtuig in. Na anderhalf uur, eindelijk in Malawi! Wat fijn dat dan ook nog al je koffers ineens op de band liggen. En na de douane staat daar ineens Martijn! Heerlijk om een bekend gezicht te zien! Daarna inpakken en wegwezen! Impressie Malawi! Drukte langs de weg, vooral veel mensen lopend, allerlei dingen bij zich, en alles heel groen! Prachtig land. Onze gids Martijn vertelt dan ook het een en ander. Leuk om te horen.

Warm welkom in Malawi, bij Martijn en Anneke thuis! Alle bagage naar het guesthouse, waar we de komende dagen zullen blijven.

Zaterdag heerlijk acclimatiseren, het is vooral: warm! In de komende dagen komen we er ook achter dat uit koffers leven niet meevalt.. Je bent alles kwijt, en je vergeet elk moment wat je ook weer van plan was om te doen. nu ja...dat hoort er bij! Koken mogen we zelf, in een heerlijk schone keuken... Ook wel leuk hoe je van een minimaal aantal ingrediënten toch een heerlijke maaltijd kunt maken;) Je wordt hier wel creatief, dat moet ik zeggen.

Zondagochtend de eerste afrikaanse dienst. Als je dan liederen hoort als: 'Lord I lift Your Name on high, of 'Open the eyes of my heart Lord', dan voel je wel verbondenheid. Ook de geloofsbelijdenis enhet 'onze vader' dat je met elkaar opzegt is wel heel mooi om te horen! Van de preek kreeg ik niet veel mee. Malawiaans engels is aan het begin moeilijk te verstaan..daar wennen we nog wel aan! Omdat we nieuw waren in de gemeente, moesten we naar voren komen om te worden voorgesteld... Tjerk ging even een Tumbuka verhaal afsteken, wat wel goed in de smaak viel bij de mensen. 'In deze kerk mag je lachen', zei Aron:)

Na de kerk koffie met gebak bij Martijn en Anneke, Marije en Aron zijn allebei jarig vandaag. 's middags lekker gewandeld, en 's avonds vroeg naar bed!

Maandag vooral opgepast op de kids, omdat Tjerk en Marieke allerlei mensen moesten gaan begroeten . We horen ook dat we waarschijnlijk woensdag kunnen verhuizen.

Ik kan voorlopig nog niet in m'n kleine rondaveltje, omdat dat nog moet opgeknapt worden. Dus mag ik in een huis dat al volledig ingericht is en dat van Nederlandse mensen is geweest. Tjerk en Mariekes huis zal dan ook waarschijnlijk 'klaar' zijn.

Woensdag dus mijn koffers naar het andere huis gebracht en het een en ander ingericht. Sinds woensdag dus niet meer in het guesthouse, maar hier in een huis naast het rondaveltje. Heerlijk groot huis..k verdwaal er bijna in:)

Ik kan nog niet koken, straks wordt als het goed is iets van een kookstel gebracht. Alles bij elkaar nog wel inproviseren met alleen witbrooden suiker , maar daar komt vandaag hopelijk verandering in. Alles duurt hier wat langer dan we in Nederland gewend zijn.

Vanochtend heb ik ook geregeld dat er iemand mijn was en mijn huis schoonmaakt.. dus langzaam maar zeker komt alles op zijn pootjes terecht. Geduld is zulk een schone zaak:)

Heerlijk om wakker te worden in een huisje waar je je eigen gang kan gaan! Bedankt voor alle kaarten voor m'n verjaardag, dat maakt veel goed! En dat ik nu internet heb is een extra cadeautje!

Strakt m'n verjaardag vieren met soort van gebak. Vanavond komt Leah (werkt in het guesthouse) op bezoek, hoop ik. Mensen zijn hier erg vriendelijk, al wordt er nu ik hier buiten zit wel aardig vaak 'hai mzungu' (blanke) geroepen... Daar moet ik maar tegen kunnen.

Ik heb nog honderdduizend dingen te vertellen, maar dat komt vast een andere keer! In ieder geval geval bedankt voor al jullie meeleven, kaarten, sms'jes enz..!

Tawonga chomene! (heel erg bedankt)

Liefs

Rianne

Reacties

Reacties

Ditty

Lieve Rian! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
Van harte Gods zegen toegewenst in dit nieuwe levensjaar wat je vooral in Malawi zult doorbrengen... Leuk dat ik je kon bellen, doen we vaker.
Doei sestra! Love you!
Dit

Nathalie

Wat leuk om wat te lezen! Die eerste indruk klinkt herkenbaar: druk, groen en vooral..wat een prachtig land;-) Met nu ook een internetverbinding klinkt het alsof jullie inmiddels gesetteld zitten. Nog een leuke (bijzondere) verjaardag en veel zegen voor je nieuwe jaar! Liefs Nathalie

Lida

heey Rianne, Wat een mooie weergave van je eerste week in Malawi! Een week met enorm veel indrukken. We wensen je Gods zegen voor je nieuwe levensjaar! grxxtjes uit Bles.
Lida en de rest van de Fam.

Elise

lieve Rian,

Allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Heerlijk om je verhaal te lezen, echt zoals je bent. Het is alsof ik je hoor praten ;)
Geniet van je verjaardag daar en tot 'skypes', want dat gaan we nu natuurlijk wel uitproberen..!

liefs,
elise

marjan

Hoi Rianne,
Wat ontzettend leuk om je eerste belevenissen te lezen. Ook nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wens je nog vele goede en gezonde jaren maar bovenal Gods onmisbare zegen in het nieuwe jaar.
Groetjes uit de kerkstraat.

Annette

Lieve zus:)
Het verslag en foto's van Martijn en Anneke waren al supergaaf om te zien, maar nu ook nog een verslag van jouzelf, op je verjaardag, geweldig!
Leuk om je vanmorgen 10 tellen aan de telefoon te hebben haha. Ik krijg je maar niet te pakken op je Malawiaanse nummer, maarja, het is ook zo ver...;)
Van HARTE Gefeliciteerd met je 23e verjaardag!
We bidden je heel veel zegen, rust, liefde en kracht toe voor je nieuwe levensjaar!
Bigi Brasa,
Annette

Tineke

Ha Rian,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen toegewenst in je nieuwe levensjaar. Ook van Pa en Ma, 'k ben daar nu, wel raar hoor op je verjaardag in Bles en jij bent er niet.
Een fijne dag en groetjes,

Stijnbert,Tineke en Lizanne

Elly en Joanne

Rianne!

(Nog) van HARTE gefeliciteerd met je verjaardag!

Groetjes uit Nederland, en liefs van gezusters beer ;)

fam. C. Oosterwijk

Leuk om jou ook zo te kunnen volgen.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Hartelijke groet, Chris en Marteuni

Sjanet en Aart

Ha Rianne,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetjes uit Bleskensgraaf

fam. Damsteegt

van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!

Leuk om je verhaal te lezen.....

Groetjes van Gerrit, Anita en de jongens

klazine

lieve zus,

wat raar om op 27 jan. alleen thuis te zitten!
van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en vooral gods zegen toegewenst in je 'jaartje malawi'!

wat een grappig verhaal, echt herkenbaar zeg maar.
goed om te lezen dat je het al lekker druk hebt, dan kom je er goed in. veel succes verder met het inburgeren, en tot heel snel op skype...

liefs, je sussie!

heleen

Heej Rianne,
ik wist niet dat je jarig was. Maar wou, wat een bijzondere verjaardag heb je van God gekregen!
Veel zegen voor 't nieuwe jaar gewenst!
En een hele goeie tijd in Malawi. Het klinkt idd heel herkenbaar. En je hebt 'n lekker vlotte schrijfstijl. Heerlijk om te lezen!
Alle goeds!

Tante Rika

Lieve Rianne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik heb genoten van je reisverhaal. Zojuist nog met je moeder gebeld, ze klinkt erg opgewekt en moedig. Ook wel fijn om te horen denk ik. Gods nabijheid in alles gewenst!

Cor en Jannet

Hoi Rianne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Gods zegen toegewenst. Leuk om je verhalen te lezen.

fam Vermeij

Hallo Rianne,

Leuk om zo iets van je te horen (lezen). van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
We wensen je Gods zegen toe.

Petra

Haaa Rianne,

fijn dat je veilig bent aangekomen ! Gods zegen in je nieuwe levensjaar ! gaaf dat je 't zo naar je zin hebt !

Liefs,
een Kerkrade-genootje ;p

angeline

Ha Rianne,

Nog van Harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen toegewenst in dit bijzondere levensjaar.

Super leuk om je eerste belevenissen te lezen.

Succes daar en sterkte.

Groetjes Angeline.

Martijn en Janneke en de boys

Ha Rian,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Gods zegen gewenst in je nieuwe levensjaar in Malawi.
Wat leuk om zo je eerste indrukken van Malawi te lezen dan beleven wij het ook een beetje mee;-)
Wat een belevenis zeg!!
Fijne tijd daar en we blijven je volgen.

Liefs, Martijn en Janneke Aron en Bram

Mirjam van der Meulen

Wat fijn om te lezen hoe het jullie tot nu toe vergaat. Ben in gedachten veel bij jullie! De groetjes van ons, ook voor Tjerk en Marieke & de kids!

Marinda

Heej Rian,

Van iemand uit Streefkerk moet ik horen dat je jarig bent geweest, 't is schandalig, je gaat meteen op de verjaardagskalender...! Maar alsnog van harte gefeliciteerd met je nieuwe levensjaar! Hoe was het soort van gebak? Zoet zal 't vast geweest zijn, want suiker heb je genoeg lees ik. Inmiddels ook al wat andere ingrediënten kunnen vinden? Nou, ik heb me ingeschreven op je nieuwsbrief en ben benieuwd naar je volgende verhaal! Veel plezier en goeds,

Marin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!