rianneinmalawi.reismee.nl

Een oude blog..

(een oude blog, geschreven op 22 augustus, toen was Klazine hier nog). Binnenkort een update. )

Ik mail jullie even zo een verhaal, omdat m'n website niet echt goed werkt op het moment. Ik kan niet bij het kopje inloggen...Hier is internet ook niet wat het geweest is.. Gisteren er twee uur over gedaan om uberhaupt op m'n mail te komen en een mailtje te lezen;)
Ik zit nu niet in m'n eigen huis, omdat klazine er is. We zitten nu in een groot huis waar een Nederlandse vrouw woont die hier in het ziekenhuis zit. Er woont ook nog een malawiaans meisje van 20.
we hebben daaar geen internet, dus moet ik bij iemand anders mijn mail openen... Dat is soms wat omslachtig.
Het is wel weer heel leuk om hier terug te zijn.. Veel mensen kennen me nog wel, al zijn ook wel weer veel mensen die ik kende verhuisd zijn. Ekwendeni waar ik woon, is wel een plaats waar het een komen en gaan van mensen is.
Vorige week hebben we lekker genoten aan het lake (meer malawi) met een nederlands gezin. Daarna zijn we het weekend hier geweest. Fijn om hier weer in de kerk te zijn, voor Klazine ook een hele belevenis;) De eerste zondag dat we er waren, was het sundayschoolday. De kinderen van de zondagsschool zijn dan heel erg betrokken bij de dienst, ze mogen de bijbellezing doen, de gebeden., er werd een sketch gedaan door de kinderen over het verloren schaap en ze mochten veel liedjes zingen (in plaats van de koren). Het was een geluk dat we vooraan zaten want er was geen stroom, en dus geen microfoon. De dominee paste ook zijn preek weer aan : over psalm 23.
Verder hebben we nog een malawiaanse bruiloft meegemaakt, met veel dans en heel veel muziek (en vooral heel hard) en natuurlijk met met strooien van geld. Je mag alleen naar voren komen om te dansen als je tegelijkertijd met geld strooit (dat zijn dan wel briefjes van 20 kwatcha --> 550 kwatcha is een euro.
Na twee uur het zelfde ben je het wel zat ,maar wel leuk om gezien te hebben.
Afgelopen week zijn we in Livingstonia geweest. Heel lastig om daar te komen, omdat vanaf het punt beneden naar boven, er 20 haarspeldbochten zijn met een weg dat meer hobbels heeft dan gladde stukken. Niet alleen zandweg,maar ook nog eens heel veel grote stenen die er op gegooid zijn om het wat steviger te maken. Gelukkig mochten we wel binnen in een soort grote auto met een open bak aan de achterkant zitten...
We werden boven heel hartelijk ontvangen door Jean (vriendin) en haar familie. We kregen zelfs de kamer waar de meiden zelf slapen... Lekker gegeten, de volgende dag heel Livingstonia gezien (het is de plek waar de eerste missionarissen zijn begonnen, hoog op de berg, om geen last te hebben van muskieten Het is vernoemd naar David Livingstone. Woensdag naar de watervallen gelopen (er is zelfs een plek waar je onder een rots staat en de waterval voor je naar beneden klettert. Erg leuk om mee te maken. Het is wel wat primitiever met een gat in de grond met een hokje er om heen als wc en een stukje oud papier als wc papier (als het er al was) en een hok met een bak water dat opgewarmd is op het vuur als douche, maar ok:)
Op de terugweg in een gammele bak naar beneden, maar weer mochten we naast de chauffeur zitten (fijn, om een blanke te zijn):) En onderaan de eerste de beste minibus gepakt naar Ekwendeni. Wil je weten hoeveel mensen er in kunnen. Ik dacht dat de max wel bereikt was met 21 volwassen, maar op het hoogtepunt zaten en stonden er 25 volwassenen en 5 kinderen in... Bij een roadblock gewoon uitstappen, een stukje verder weer instappen er is niks aan de hand... Ik denk dat er in zo'n busje in Nederland zo'n 8-10 mensen in mogen... Normaal neem ik hem ook niet, omdat ze vaak ook nog eens onverantwoord rijden, en als het misgaat, het goed misgaat. maar als er niets anders is, moet je wel. Dan heb je dat ook eens meegemaakt. Het was wel lekker warm....
Nu hebben we lekker een dagje uitrusten, morgen gaan we naar Lilongwe met de bus, dus dat wordt vroeg opstaan (uur of half 6). Maandagmorgen vroeg gaan we dan naar het safaripark, tot woensdag. En donderdag gaat Klazine als het goed is weer naar huis..
Erg leuk om zo samen dingen te doen hier, en weer vertrouwd te raken met het leven hier... Hier is het wél lekkker weer:)
Groetjes, Rianne