rianneinmalawi.reismee.nl

wat meer gesetteld

Hoi allemaal

Dat is alweer een poosje geleden! Bij gebrek aan beter zit ik hier bij kaarslicht het een en ander voor te bereiden voor morgen, een nieuwe schooldagJ De stroom is namelijk net uitgevallen. Toch valt het mee wat je dan nog kan doen. Eten koken op campinggas, en een verhaal typen op een opgeladen accu is ook nog wel te doenJ
Wat is het lastig om te bedenken wat ik op m'n weblog zal zetten! Heb al weer zoveel meegemaakt, en het is onmogelijk om alles te vertellen!
Wat heel leuk was, en waar ik ook wel wat foto's van op de site zal zetten, was het choirfestival, afgelopen zondag twee weken geleden....

Uit de kerk sprak ik een jongen hier uit Ekwendeni. Had hem al vaker gesproken, en hij is helemaal gek van muziek. Die middag zou er een choirfestival zijn in een gebouw naast de kerk. Of ik zin had om mee te gaanJ Tuurlijk, dus zo gezegd zo gedaan. Het begon om 2 uur, maar om 3 uur kwamen we daar en er was nog niet heel veel leven te bespeuren. Na een half uurtje kwamen er wat meer mensen (vooral koorleden) binnen. Ze hebben hier ik weet niet hoeveel koren. Er waren er eerst 3, maar een beetje te laat kwamen er nog twee koren. Daar begon het feest dan! Een van de koren begon, en als je het koor wilde supporten, mocht je voorin geld komen droppen. Als een koor genoeg geld binnenkreeg, mochten ze nog een keer. Hoe het nu precies zat, weet ik niet. Het was in ieder geval de bedoeling om geld op te halen voor de theologische college (dit is hun manier om geld op te halen, in plaats van wcpapier verkopen aan de deur) Nu snap ik dat de koren in de kerk nog gematigd zingen, hier gingen ze wat meer op hun eigen manier te werk.. Echt afrikaans staat er niemand van het koor stil! Ik moest erg lachen toen er ook dames van een jaar of 60 begonnen te zingen. Het was ongeveer het meest beweeglijke koor.. J Ik zie het al voor me in Nederland. Ik probeerde dat ook uit te leggen aan Surman (de jongen die me mee had getroond). Oh, jullie zingen als katholieke koren, heel statigJ Nou ja...verschil moet er wezen. Bijzonder om toch ondanks de verschillende culturen met elkaar de lof van God te zingen!

Aan het eind deed ook echt heel de zaal mee, dus ik kreeg nog even les hoe ik mee moest swingenJ Ach..alles went. Je komt er niet onderuit door te zeggen dat je als hollandse zo stijf als een hark bent.... Alle mannen in pak die voorin aan het dansen zijn, tis heel bijzonder, maar wel erg leuk!

Afgelopen zaterdag vroeg Anneke of ik zin had om mee te gaan naar een vrouw die ze had ontmoet aan de deur, en die al een paar keer gevraagd had of ze in haar huis wou komen. Nou daar gingen we dan, Anneke met Ruth, Marieke met Neelke en Boaz en ik . Kon ik gelijk mijn eerste tumbukazinnetjes proberen, de vrouw kende namelijk alleen maar tumbuka. Een half uur lopen of zo, en we waren er eindelijk. Onderweg krijg je dan wel veel bekijks, zeker als je wat meer in de village komt. Muzungu, muzungu! Kinderen vinden het dan wel leuk als je groet in het tumbuka, helemaal verbaasdJ

Uiteindelijk waren we er, en mochten we in haar huisje komen. Vier kinderen heeft ze, en ze woont in een huisje dat nog kleiner is dan mijn cottage. Netjes werd de mat uitgespreid, en mochten we gaan zitten. Alle kinderen uit de buurt kwamen ook een kijkje nemen, dus we werden steeds meer in een hoekje gedrukt. Daar zaten we dan... met rondom ons heen ongeveer 50 kinderen in een hokje van 3 bij 3 (schat ik ). Het is dan niet zo belangrijk dat je niet veel de taal verstaat, dat je er bent is al heel bijzonder...Later kwamen haar man en nog wat mannen binnen. Daar zijn de stoelen voor, vrouwen en kinderen zitten op de grond. Grappig om toch een beetje te proberen tumbuka te praten... Krijg je de vraag waarom je nog niet getrouwd bentJ

In de stromende regen weer terug naar huis, gelukkig kwam Martijn ons ophalen met de auto, zodat we niet helemaal als verzopen katjes terug kwamen...

Ik kan nog wel veel meer dingen vertellen, maar als het goed is komen er nog meer verhalen.

Heerlijk om in m'n eigen cottage te zitten. Ik heb een tafel waar ik aan kan lesgeven, ondertussen is er een boekenkast in elkaar getimmerd, zodat ik iets meer ruimte heb voor m'n wereldschoolspullen en zo raken we langzamerhand meer gesetteld! Ook geef ik nu meer les, van 8-12 in de morgen, en dan op dinsdag en donderdagmiddag Neelke nog van half 2 tot half 4.
Daarnaast komt ook Thomas een ochtend in de week, en ga ik hem waarschijnlijk ook nog een middag taal geven (dit doet Anneke nu elke middag met hem). Leuk om zo ook lekker bezig te zijn!

Groetjes, mwende makora! (het ga je goed)

Rianne

Reacties

Reacties

Petra (ew)

Heee Rianne,

Super om je zo te volgen! Echt leuke verhalen ook, en ook zo anders als in NL, kunnen we nog wel wat van leren denk ik zo ;)

Blessings,
Petra

Corstiaan

Ha Rianne,

Erg leuk dat we zo je belevenissen toch een beetje kunnen volgen! Zo te lezen gaat het daar wel een beetje anders dan in Lunteren in de oude kerk! (In malawi was ik nog op tijd geweest :-))

Alle goeds toegewenst,
Corstiaan

Willianne

Hoi Rianne,

Altijd als ik op je site kijk zie ik daar zo'n lachend hoofd, word er helemaal blij van. :) Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen! Dat koorfestival lijkt me echt een geweldige happening, heerlijk. Zo te lezen vind je steeds meer je plekje daar! Gods zegen in alles,

liefs Willianne

elise

ha rian,

Leuk om je verhaal weer te lezen! Je eerste zinnetjes tumbuka, over een paar maanden ben je niet meer te verstaan dus? ;) leuk hoor, dan ga je je steeds meer thuis voelen! fijn om te horen dat je steeds meer gesetteld gaat voelen, dat is toch belangrijk.
doe de groetjes aan Tjerk en Mariek +kids!

liefs,
lies

Margriet

Ha Rianne,

Heerlijk ... 'k zie die koren al helemaal voor me.
Oefen maar lekker mee ... dan mag je je van de zomer weer helemaal uitleven met de Limburg-kindjes.
Of ben je dan nog niet terug? :-(

Groetjes,
Margriet
ennuhh... vandaag hadden we een afrikaans zonnetje ... op een shirtje buiten gezeten :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!