rianneinmalawi.reismee.nl

In de aanloop naar pasen

Hoi allemaal,

Zo das al weer een weekje geleden. Dus tijd voor een nieuw verhaaltje. Zit hier maar binnen te typen, want buiten is het gewoon fris! Ja, dat kan ook in Malawi:) Elke ochtend word ik wakker met het geluid van keiharde regen op m'n dak, al gaat dat meestal in de loop van de morgen wel over. Maar dat betekent dat het hier niet echt is om te zeggen: lekker warm. Echt Hollands weer....

Zo, het lesgeven zit er eventjes op.Vanaf donderdag heb ik vrij, en ook volgende week heb ik vrij. Eerst is het natuurlijk paasweekend, en daarna even een weekje vrij. Wel heel erg lekker, ik ben er ook wel even aan toe geloof ik. Eindelijk weer eens uitslapen (nu maar hopen dat dat ook nog gaat lukken:)

Het gaat hier allemaal heerlijk zijn gangetje. Heb net een super druk weekend achter de rug (ook wel heel gezellig hoor). Zaterdagochtend vroeg ging de jeugdgroep van de kerk om de kerk heen alles cleanen. Dus gras slashen, vegen en al het onkruid tussen de stenen vandaan halen. Dit is gewoon een bijdrage van de jeugd aan de kerk. Hoeft de koster het niet te doen (goed plan, kunnen ze ook wel in Bles invoeren) Dat begon dus om 7 uur (!) ‘smorgens! Nu ja..ik was er ietsje later...t was tenslotte zaterdag... Dus heb me maar niet gewaagd aan het grashakken, maar heb gezellig met allemaal meiden het onkruid tussen de stenen vandaan gepeuterd. Uiteindelijk zijn we de hele ochtend bezig geweest, ach, zo houd je de jeugd van de straat ;) 's avonds kwamen er wat mensen hier eten, dus dat was ook wel heel gezellig. Wat dat betreft is het hier wel een sociaal leven. Iedereen is hier niet zo druk met van alles en nog wat als in Nederland, dus kom je veel vaker bij elkaar. Wat ook opvalt hier is dat iedereen gewoon tijd voor elkaar heeft. Als je ergens even aanklopt om iets te vragen of te brengen sta je gerust even een half uur te kletsen, zonder dat iemand op de tijd let. Ook op straat word je door iedereen aangesproken om even te weten hoe het gaat. Ons kent ons zeg maar.. het gaat er allemaal heel gemoedelijk aan toe.

Zondagmorgen een hele mooie dienst. Palmpasen. Jezus komt Jeruzalem binnen, niet zomaar stiekem, maar met groot gejuich. Hij kwam niet met pracht en praal of met macht, maar nederig. Een ezel was geen teken van macht. Toch wil Jezus zelfs het kleinste hier op aarde gebruiken voor Zijn plan! Daarna bijbelstudie met de jeugdgroep, en 's middags een bridal shower. Een week voor er een stel gaat trouwen is dat op zondagmiddag. Met veel vertoon wordt eerst de bruid en daarna de bruidegom gehaald en welkom gegeten (een shower van briefjes geld) daarna een hele ceremonie van allerlei relatives die toespraken houden om het stel advies te geven over het huwelijk. Daarbij natuurlijk veel dans en muziek (voor mijn gevoel veel te hard maar dat hoort hier er blijkbaar bij). Wel een ervaring om mee te maken. Was uitgenodigd door Jean (een van degenen die ook in het koor zit en ik ook altijd op de jeugdgroep zit). Was dus wel gezellig.

Deze week is de holy week. Elke dag zijn er afternoonprayers in elke wijkgemeente (zingen/bidden/bijbellezen/kort er over praten) maar wel in tumbuka. Ook rond pasen is er een heel programma met diensten, prayers en ook gaat de jeugd volgens mij evangeliseren op de markt. Hoe het precies zit weet ik niet, maar daar ga ik nog proberen achter te komen. Ook is er zondagmorgen om 4 uur(!) een soort ronde door het dorp met allemaal zingen, en is er op zondagmorgen communion. Het lijkt me wel heel bijzonder om alles mee te maken rond pasen. Er zijn ook veel mensen die deze weken op vakantie gaan (alle scholen hebben drie weken vrij) maar ik heb besloten om hier pasen mee te vieren. Lijkt me gewoon heel mooi om ook op deze manier verbonden te zijn met de christelijke gemeente, wetend dat er in Nederland ook dit feest wordt gevierd. Het is het hoogtepunt, Jezus kwam om zijn leven te geven, en Hij leeft! Wat een wonder om dat te vieren met christenen over de hele wereld!

Bedankt trouwens voor alle reacties hier op m'n weblog, maar ook op mijn mail! Super leuk om te zien hoe jullie meeleven! Ik ga m'n best doen om volgende week wat mails te beantwoorden, dus nog even geduld!

Goede paasdagen!

Liefs

Reacties

Reacties

lianne vd vorm

Ha meid!

wat fijn dat je het zo goed gaat daar!
ik geniet van je verhalen en foto's!
suc6!

marjan

Zo ver weg maar wel het zelfde heilsfeit te mogen vieren. Hij is opgestaan.
Wat heerlijk dat we zo met elkaar verbonden zijn.

Hele goede en gezegende paasdagen toegewenst.

Groetjes van Marjan

Miranda

Hey Rianne,
Heel leuk om elke keer alles te lezen! Ben benieuwd wat je met Pasen allemaal nog gaat beleven!;)
Hele goede Pasen toegewenst!
Liefs, Miertjuh

Mienke Kornet

Hoi Rianne,
Wat leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien. Volgens mij is het voor jouw vooral heel erg genieten daar.
Hartelijke groet en goede paasdagen daar.
Mienke Kornet

Willemijn

Hoihoi!(;
Superleuk om jou verhalen te lezen!
Ik zit iedere x te kijken of er al een nieuw berichtje is;p
Goede paasdagen! &geniet van je vrije weekje!
Groetjes Willemijn

Ditty

Hey Zus!
Ik kreeg net de videoboodschap gemaild van Tjerk en zag je zingen. Dat mis ik! Lekker zingen met jou! Maarreh... nog maar 90 nachtjes en dan hoop ik al te komen... oftewel geen 3 maanden meer....DV.
Bel je snel weer eens. Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!