rianneinmalawi.reismee.nl

pasen en vakantie

Hoi allemaal,

Inmiddels is het paasweekend voorbij! Als ze ergens weten hoe ze pasen moeten vieren, dan is het wel hier! Het is echt het grootste feest in het jaar. Het is onmogelijk om alles te vertellen maar ik zal er een paar dingen uithalen.

Vorige week zondag begon de zogenaamde ‘holy week'. Dit is een week voor pasen waarin iedereen zich voorbereidt op het komende feest. Dat betekent dat er elke dag afternoonprayers zijn (met bidden, zingen en een korte bijbeloverdenking) voor elke wijk. Dat was ook ongeveer het enige wat ik opgevangen had van de afkondiging met het programma van de hele week. Echt op z'n malawiaans weet niemand precies wat nu precies wanneer is, met het gevaar dat je dus een uur te vroeg of te laat komt. Nou ja... daar geven ze hier niet zo om.

Inmiddels ben ik al een beetje geintegreerd in het koor ‘Youth Arise'. Elke dinsdag, donderdag en zaterdag komen we een uurtje bij elkaar om met elkaar te zingen. Soms eten we dan ook met elkaar er na. Heel gezellig, en heel leuk om zo deel uit te maken van een koor. Koren hadden de privilege om wel te weten wat er allemaal op het programma staat, dus ik wist het ongeveer. We moesten in verschillende diensten zingen, vandaar dat er een programma beschikbaar was.

In ieder geval begon donderdagavond een zogenaamde prayernight. Het was allemaal in het tumbuka, maar daar moet ik maar aan wennen. Heel bijzonder was dat dat tot 12 uur 's nachts duurde, met veel zingen, een hele lange preek en daarna nog meer zingen. Niemand wist trouwens hoe laat het begon, dus iedereen viel maar binnen wanneer hij tijd had. Wel heel mooi om te zien hoe jongeren met deze events mee doen. Om een uur of elf dachten ze denk ik dat ze in slaap zouden vallen, dus toen was het gedaan met de rust, er waren een paar koren en die maakten er wel even een afrikaans feestje van. Zonder dansen kun je niet zingen is hier het motto.

Vrijdagochtend dacht ik dat er niets was, maar toen ik terug kwam van de markt, kwam ik iemand tegen die zei dat onze wijk aan de beurt was om te koken voor de mensen rond de kerk. Het is namelijk zo dat er met pasen alleen diensten zijn hier in Ekwendeni station (het centrum zeg maar). Alle mensen uit de dorpjes er omheen komen voor het weekend hierheen, en eten en slapen hier. Sommigen slapen bij familie, maar er ook een deel dat in de churchhall (een gebouw naast de kerk) slaapt. Ook moeten al deze mensen (vrijdag waren het er meer dan 200) eten, dus wordt dat verdeeld. Zo kwam het dat ik in een soort keuken naast de kerk met allemaal vrouwen aan het sima koken ging. Dat was wel heel gezellig, al merk je dan ook wat een super zwaar werk dat is. Zeker omdat het verschrikkelijk grote potten zijn waarin de sima wordt gekookt. Ook moest alles met de hand afgewassen worden. Al met al betekent dat dat voor een maaltijd zo'n 15 vrouwen en een paar mannen van 10.30- 15.30 uur bezig zijn. En dan begint het proces weer van vooraf aan, omdat 's avonds weer sima wordt gegeten. 's Middags was er ook een open rally (soort openluchtdienst) op de markt. Veel zingen, de dominee houdt een preek en er wordt opgeroepen om naar voren te komen als je een probleem hebt, dan bidt de dominee voor die groep, en kun je het ook zelf voor God neerleggen. Dit is dus bij wijze van evangelisatie, evenals de Jezusfilm, die 's avonds bij de kerk werd getoond. Op z'n malawiaans staat iedereen gewoon buiten, terwijl de film op de muur van de kerk werd getoond. Mensen brengen het wel in praktijk: ‘zoals ik gezonden bent door Mijn Vader, zo zend ik ook ‘. (Joh. 20:21 ) Pasen staat niet alleen in het teken van het gedenken van de dood en opstanding van de Heere Jezus, maar ook om het aan iedereen te vertellen.

Zaterdagochtend en middag waren er doopdiensten. Omdat wij als koor op het programma stonden op zaterdagmiddag voor de infantbaptism heb ik die dienst mee gemaakt. 's Morgens was het volwassendoop. In zo'n dienst zijn er dan zo'n tachtig baby's die worden gedoopt, omdat het maar een keer in het half jaar dopen is. Alleen met pasen en kerst. Dat betekent dat de kinderen ook wel wat ouder zijn dan het formaat baby. Om de beurt gaan de ouders (meestal alleen de moeder, veel vaders waren er niet) naar voren, geven de baby aan de dominee, knielen en het kind wordt gedoopt. Mooi om te horen dat ook hier het verbond van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest wordt bevestigd aan de kinderen, al is het in een andere taal. God is de zelfde!

Zondagmorgen om half 4 's morgens (!) werd ik gewekt door gezang. Kom, zing met ons want Jezus is opgestaan! Ik wist dat het zou gebeuren, maar dacht dat ze om 4 uur zouden beginnen. Blijkbaar werden ze een uurtje eerder wakker. Er gaat dan een hele groep uit de kerk door het hele dorp en zingen zo hard dat je er wakker van wordt... Prachtig om op deze manier de opstanding van de Heere Jezus in te luiden! Natuurlijk heb ik die kans waargenomen om mee te doen.. ik ben nú in Malawi. Na een uurtje kwamen we bij de kerk, waar er een soort gebedsdienst werd gehouden, prachtig om zo ook op de vroege ochtend in de kerk te zijn. Om half 6 stonden we buiten (ondertussen waren Anneke, Marieke, Aron en Neelke en Mirjam en Jasper (een nederlands stel dat hier een maand is) er ook aangekomen, maar die hadden het allemaal gemist, omdat ze dachten dat het allemaal wat later zou plaatsvinden.. We waren allemaal wel klaarwakker en de kerkdienst zou pas (!) om half 8 beginnen, dus we hadden zeeën van tijd. Toen kwamen we op het lumineuze idee om de Ekwendeniberg te beklimmen, een berg die hier heel dichtbij is, en die helemaal niet zo hoog is. Het is eerder een heuvel. Geweldig om in het vroege morgenlicht die berg te beklimmen. Bovenop hebben we onze eigen Nederlandse paasliederen gezongen: U zij de glorie! Laat iedereen het weten! Voor mijn gevoel had ik er al een halve dag opzitten voor ik in de kerk aankwam. Op eerste paasdag is er de avondmaal, prachtig om met heel de gemeente te gedenken dat Jezus Christus onze zonden op Zich nam! De preek ging over de Emmausgangers. Ze waren zo dichtbij Hem, maar ze zagen Hem niet. Je kunt veel uit het Woord horen en weten, maar het toch niet verstaan. Maar wat een genade, ze zagen Hem in het breken van het brood! Hij opent hun ogen. Zo wil God onze ogen open voor Wie hij is.

's Middags nog een openlucht dienst en 's avonds gegeten bij iemand van koor. Natuurlijk weer sima. Nu heb ik lekker vakantie, en zit ik hier buiten te typen. Vermaak me hier prima, heb lekker de tijd om te lezen, en als ik even niets te doen heb kan ik met Vanessa spelen, een meisje die hier tijdens de vakantie bij haar oom en tante is. Gezellig twister spelen, of frisbeeen is hier al helemaal geweldig.

Nou, dat was het weer even.


Groetjes

Reacties

Reacties

Margriet

Ha Rianne,

Zo te lezen heb je het daar prima naar je zin. Dat wordt nog wat om weer in Nederland te 'aarden'.

Groetjes,
Margriet

Ditty

Even welterusten zeggen tegen deze ontieglijke levensgenieter... krijg steeds meer zin in de zomer! Veel liefs! Dit

Anne

Ha die Ri,

Wat heerlijk om weer even wat van je te lezen. Je hebt ons echt even 'meegenomen' naar malawi. Van dat zingen kunnen wij hier in NL nog wel wat leren! ;-)
gezegende tijd nog daar.. we missen je wel hoor..

knuffel van ons allemaal.

Marina

Heej!

Echt heerlijk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Volgens voel je je helemaal thuis daar! Je geeft ons een goed beeld van malawi en wat de gewoontes zijn bij Pasen. Geniet van je vakantie (als die nog niet afgelopen is...?) En succes nog met alles!

Groetjes Marina

loura

Heerlijk Rianne dat zingen, `zou willen dat ik het kon horen. Wij zingen nog weleens te weinig en zijn niet zo danserig, maar ach waarom ook niet!
Met bijbelstudieweekend zullen ze jou wel missen, maar ze zullen vast wel aan je denken en voor jou bidden.
Alle goeds toegewenst hoor daar in dat verre land!
Groetjes, Loura

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!