rianneinmalawi.reismee.nl

Een kijkje in de keuken....

‘Juf, wat komt u doen?' Ik loop het pad op van de fam Visser, en zie Aron, Neelke en Thomas in de bomen hangen. Het is donderdagmiddag. ‘O, niets bijzonders, even wat halen.' Zelf heb ik namelijk niet de spullen om op een goede manier cake te bakken, dus haal ik even de keukenweegschaal, mixer en bakvorm voor muffins bij huize Visser. Als ik terugkom, zien ze het al: ‘U gaat zeker cake bakken!'. Inderdaad.

De volgende morgen, om 8 uur komen Aron en Neelke binnen. Aron ziet direct de spullen staan die ik gisteren gehaald heb. ‘Heeft u nog cake gebakken, juf?' ‘Nee'. ‘O, u had het zeker weer te druk met alle Malawianen'. Haha... ze hebben het ook al door.

Later op de ochtend komt Neelke in eens op het heldere idee: juf, wanneer gaan we die cakejes bakken dat u beloofd had? Nog heeft ze niet door dat we dat vandaag gaan doen. ‘Wat denk je?'. Aha, het kwartje valt. Dat gaan we vandaag doen.

En inderdaad, na het bijbelverhaal gaan we niet rekenen maar gaan we cake bakken. Wegen, rekenen, een recept lezen en dan ook nog volgen, het hoort er allemaal bij. Natuurlijk doen we het dan wel op de echte manier, met een echte weegschaal. Eerst bedenken we wat er ongeveer in moet. Nou, dat weten we wel: eieren, bloem, melk. In een kookboek vinden we het recept, maar dat is te veel. Dus moeten we overal de helft van doen. Oei, dat wordt iets lastiger. Maar als volleerde koks zijn Aron en Neelke aan het werk. De taken worden goed verdeeld. Zelfs hoeveel rondjes ieder mag invetten wordt even bedacht.

En dan is het even een poosje wachten. Ondertussen maken we een heel mooi recept, zodat we nooit vergeten hoe we cakejes moeten bakken. Af en toe wordt in de oven gekeken hoe groot ze al worden: ‘Oh, kijk eens, wat worden ze groot!'. Even prikken om te kijken of ze al goed zijn (mijn oven is niet zo luxe dat je een temperatuur of tijd in kan stellen, dus we doen het op de ouderwetse manier). En ja hoor, heerlijke cakejes komen uit de oven. Natuurlijk gaan we er van genieten na de pauze. Heerlijke ‘Malawiaanse en muzungu-cakejes, (bruin en wit) volgens Aron en NeelkeJ Het voordeel van thuisonderwijs is dat je zulke extra dingen natuurlijk veel gemakkelijker kan doen.

Even een blik in de school. Natuurlijk zijn we daarnaast ook druk bezig om het lezen goed onder de knie te krijgen (Aron), leren we woorden goed te spellen (Neelke) zijn we bezig met rekenen, knutselen, doen experimenten met biologie over drijven en zinken. en leren we allerlei grappige liedjes met veel gebaren. Daarnaast horen we drie keer in de week een bijbelverhaal en leren we elke week een psalm. In plaats van de psalm hebben we nu ook al het ‘onze Vader' in het engels geleerd, en zijn we nu bezig om elke week twee regels van de geloofsbelijdenis in het engels te leren. Dat gaat echt goed, we kunnen het dan ook beter opzeggen in de kerk.

's Middags zijn Neelke en ik vooral bezig met geschiedenis (we hebben het nu over de Romeinen), begrijpend lezen, natuniek (interessant om uit te vinden hoe stroom werkt en het dan ook zelf uit te proberen), en aardrijkskunde.

Ondertussen krijgen Aron en Neelke ook nog aardig Engels mee. Af en toe praten we in het Engels in plaats van Nederlands , en natuurlijk glippen er af en toe ook wel tumbukawoorden tussendoor.

Nou, tot de volgende keer weer!

Groetjes

Marina Kornet

Heej Rianne!

Echt super om weer een verhaal van je te lezen. Je doet creatieve dingen met ze hor, slim: cakjes bakken. Leren ze erg veel van en is erg leuk om te doen (ook voor jou! :P) Ik heb begrepen dat je 'ons' Hollands pakje, inclusief beschimmelde kaas, hebt ontvangen. En dat je er ook al hebt van genoten, leuk! Een aandenken van de vriendengroep dat we je echt niet vergeten zijn hor!!

Heel veel succes met lesgeven en alle andere activiteiten..!

Gods Zegen toegewenst!

Groetjes Marina (en Maarten)

Ditty

Lieve Rian! Wat ben je toch een gehoorzame zus... Leuk om je verhaal te lezen! Wat een heerlijk idee om je over een paar weken weer te zien DV! Zorg maar dat er dan ook net een cake uit de oven komt:)
Hier is verder alles goed, gelukkig.
Groetjes! Dit

klazine

haha heerlijk! ik wil ook zo'n muzungu cakeje!!:P
wat geweldig om te lezen.. inderdaad het vordeel van thuis onderwijs.
vorige week was ik bij aart en erikea aan het oppassen, en lydia zat te skypen mt aron... ik heb neelke en aron toen heel even gezien, maar aron was hel schor, dus dat was geen groot succes...:P
als ik zou nog es op moet passen, kunnen we wel ff afspreken, dat je op skype bent.. zou erg gezellig zijn!

nou, succes weer met alle 'malawiane'-drukte' en Gods zegen op je werk, en omgang..

groetjes, klazine

loura

Ha Rianne, wat leuk dat je met de kids blanke en bruine cakejes bakte. Fijn om die verhalen te lezen, ik geniet er steeds van. Kookles op de basisschool, geen gek idee, weer eens wat anders dan school op safe!
Nog 2x zondagsschool. We missen je nog steeds hoor!!
Het ga je goed, groet Loura

Elise

Haha Rian, Wat een geniaal idee van je! Je bent ook zo'n creatieve juf..;) Leuk om te lezen dat je er iedere dag weer wat leuks en leerzaams van probeert te maken. Ik had ook je stukje in de nieuwsbrief van de kerkbode gelezen, leuk! Had je m'n smsje zaterdag nog gehad? Zie facebook...;)

Succes meid, zet 'm op, ik denk veel aan je!

liefs!

Heimen, Marian en Bryan

Ha schone zus! Nou,nou, creabea hoor! De kids mogen blij zijn met een juf als jij;) Als ik alles zo lees, denk ik wel dat op je plekkie zit daar in dat verre Afrika, maareh als het zo ver is, wel weer gewoon naar Nederland terug komen heh, hoewel je de 'Nederlandse drukte en het gehaast' vast niet zal missen;) Zit nu met Bryan op m'n schoot, die gefascineerd zit toe te kijken hoe ik aan het ratelen ben op dat toetsenbord:D
Meis, Gods zegen toegewenst heh!

Liefs en dikke knuffel van Heimen, Marian en Bryan