rianneinmalawi.reismee.nl

Gastblog

Na 2 weken Malawi begin ik me af te vragen hoe het zal zijn om weer in Nederland te zijn. Het liefst zou ik een stukje Afrikaans leven vasthouden. Hoewel ik besef dat er dan wel het één en ander moet veranderen in de Hollandse levensstijl. Je kunt het proberen. Het Afrikaanse leven, niet zoals de gewone burger in Malawi. Dan moet je wel heel erg veel veranderen. Geen brood meer, maar nsima. Geen meubels, hoogstens een paar stoelen en een tafeltje. Maar je kunt proberen te leven zoals een blanke in Malawi. Zoals wij deden, de afgelopen weken.

Je kunt om 6 uur opstaan,als het licht is.
Je kunt ontbijten met warme melk en havermout of cornflakes, omdat het brood erg droog is.
Je kunt het water koken voordat je het drinkt.
Je kunt een watervoorraad maken, voor het geval het water wordt afgesloten.
Je kunt snoepjes en koekjes ook afschaffen. En frisdrank vooral vervangen door SOBO, ananaslimonade.
Je kunt voor elke deur een ander slot regelen en vervolgens alle sleutels bewaren in een keybox.
Je kunt een muskietennet boven je bed hangen, als een eigen kooitje.
Je kunt lichttouwtjes maken vanuit de badkamer naar je slaapkamer. Kwestie van een creatieve electricien.
Je kunt iedere bekende die je tegenkomt gaan groeten met een handdruk en een rataplan aan formele zinnen.
Je kunt kleding dragen tot over de knie, dat is fatsoenlijk.
Je kunt je boodschappen vooral op de markt halen.
Je kunt je vloerbedekking of laminaat verwijderen en de stenen vloer insmeren met schoensmeer. Lekker glad. Je kunt er matten opleggen.
Je kunt 2 blikken aan de binnenkant van de voordeur hangen, zodat je altijd gewaarschuwd wordt als er iemand binnenkomt.
Je kunt een zaklamp als standaarduitrusting bij je hebben, voor het geval dat de stroom uitvalt. Liefst met dynamo, dat scheelt batterijen.
Je kunt een wasvrouw aanstellen en al je kleding laten wassen. En strijken, tegen bepaalde beestjes die uit de lucht komen vallen.
Je kunt voor elke deur opening een gordijn hangen. Dat scheelt deuren.
Je kunt ook een keuken hebben met alleen een spoelbak en wat planken.
Je kunt voor in de kerk een collectemand neerzetten en elke wijk van de gemeente om de beurt naar voren roepen. Kun je tenminste zien wie er in de kerk is.
Je kunt een choir-festival organiseren en het koor waar het meeste geld op geboden wordt een lied laten zingen. Als fundraising, geld inzamelen voor de synode bijvoorbeeld.
Je kunt chitenge's gebruiken. Als omslagdoek, als gordijn, als vloerkleed, als portemonnee, als draagzak voor kleine kinderen en wat niet al.

Je kunt... ach... je kunt heel wat veranderen zonder er ongelukkig van te worden. Behalve van het idee dat er muizen boven je hoofd of in de badkamer lopen. Je kunt best wat Afrikaanser gaan leven. Maar of je daarmee Malawi vasthoudt? Zonder Malawianen, zonder het rode stof, zonder het uitzicht op de bergen of het meer, zonder de zandwegen en het getoeter van auto's, zonder....

Malawi is geen Nederland. En Nederland geen Malawi. Dat moeten we blijven beseffen om van elkaar te leren. Want zending kopieert niet, zending verbindt.
Yewo! Ditty

Nathalie

Mooi verhaal over Malawi Dit! Je kunt gelukkig wél de malawiaanse herinneringen & foto's meenemen naar Nederland;-) Geniet van de laatste dagen(?) samen met je zus in dat geweldig mooie land!

The & An

Ha Dit & Ri & de rest van de Bleskensgraafse familie.

Het is hier lekker rustig ;-)! We hebben deze week genoten van het prachtige weer.

Ze zoeken overigens nog een columniste bij het RD!

Goede terugreis! We hopen jullie zaterdagmorgen weer te ontmoeten!!

Breng de groeten over aan de achterblijvers! We blijven voor jullie bidden....

Gods zegen.

heleen

Jaaaa! Sobo Ananas!!! Mjammie :) Zeker als 't van dat dorstige weer is, zoals nu in NL. Maar wat heb je het herkenbaar beschreven, Ditty. Ik hoop je volgende week uitgebreid te spreken.
En jij, Rianne, sterkte als je bezoek weer gaat vertrekken. Maar zending verbindt, altijd.
Liefs,

Martijn en Janneke

Zullen we er maar mee beginnen dan;-) Ik geloof dat het je wel aanstaat. Leuk om te lezen!!

Rian jij ook fijne reis samen met Jur en Annet, leuk!!

Geniet ook van je vakantie.
Iedereen de groetjes en
God bless you.

Groetjes

Tante Rika

Met plezier je gastblog gelezen Ditty! Komisch dat er een advertentie van de Vloerenspecialist onderstaat: vloerbedekking verwijderen en egaliseren van vloeren. Je idee kun je gelijk uit (laten) voeren... Inmiddels ben je weer in Nederland, 'k hoop je snel te bellen. Rianne, fijne tijd verder en tot mails!

marjan

Hoi Rianne,

Voor jou ook het nieuwe schooljaar begonnen?
Klasje ingericht en weer lekker aan de slag.
Hoorde van je zusje dat je het zo goed naar je zin had dat je nog een jaartje hoopt te blijven. Goed teken.

Succes!!

Marjan Nitrauw