rianneinmalawi.reismee.nl

zomaar wat dingen uit het dagelijks leven...

Zomaar wat dingen uit het dagelijks leven....

Het verschil tussen blank en bruin? Wij zijn mensen, jullie zijn muzungu's (blanken). Hoe komt het dan dat we verschillend zijn? Tja, zo heeft God ons geschapen? O, maar welke kleur hadden Adam en Eva dan? En Jezus? Als we in de hemel zijn, zullen kleuren niet meer uitmaken, dan leven we alleen als ‘geest'. O ja, maar hoe kunnen we elkaar dan herkennen, als we niet meer ons lichaam hebben? We zullen elkaar wél herkennen, en dan zullen we elkaar ontmoeten, en ook mensen missen die niet in de hemel komen, omdat ze niet in God geloven. Je kunt alleen in de hemel komen als je Jezus als je Verlosser hebt!

Zomaar in een paar zinnen uit een gesprekje, terwijl we aan het fundraisen zijn voor de jeugdgroep en dus aardappels aan het schillen zijn om ze bruin gebakken te verkopen. Ik geniet er maar al te zeer van, van het een op het andere moment is een grapje over blank en bruin (wat maar al te vaak gebeurt;) ) veranderd in een serieus gesprek. Al gaat het het ene moment in het engels en het volgende moment in het tumbuka, ik kan het aardig volgen. De jongeren vertalen al lang niet alles aan me, geloven dat ik het wel snap, en dat is in grote lijnen ook wel zo. In je moedertaal kun je iets nu eenmaal soms duidelijker maken dan in een tweede taal. Het onderwerp spreekt aan, je ziet mensen denken, en ze komen met echt serieuze antwoorden. Ik merk vooral dat de vragen die in Nederland leven, ook hier leven! Iedereen heeft zijn ideeën over de oorsprong van het leven, en over de hemel. Natuurlijk liggen er ook wel verschillen, zoals dat er hier veel meer serieus wordt omgegaan met het geloof in profetie, spreken in tongen enz. Jongeren leven veel meer met het besef dat we in de ‘last days' leven. Dit geeft ook wel problemen, omdat er in zogenaamde fellowships (door de weeks) heel veel aandacht wordt geschonken aan de gaven van de Geest, profetie enz. In de kerk voelen jongeren zich hierin veel minder begrepen. Gelukkig wordt er nu op de jeugdgroep wel bijbels aandacht geschonken aan de vragen van jongeren. Vrijdag hopen we ook een weekend te hebben met de jongeren, dan gaan we naar Nyika nationaal park, om dieren te spotten. Ook zullen er teachings (bijbelstudie) zijn. Daar waren we ook geld voor aan het inzamelen, het kost best wel wat en niet iedereen heeft het geld om mee te gaan. Ben benieuwd hoe het gaat, op z'n malawiaans is er nog zeer weinig geregeld volgens mij....Een jv-weekend op z'n malawiaansJ

Iets anders: Odi, Odi, er staat een meisje aan mijn deur. Ze is al een paar keer langs geweest maar ik was elke keer niet thuis. Heb kwam haar op straat tegen, en had even een praatje met haar en haar vriendinnen. 10 minuten later kwam ze naar mijn huis, vertelde een heel verhaal over haar stiefvader die opnieuw getrouwd was en dat ze nu met 8 kinderen waren, en dat ze geen geld hadden om haar schoolgeld te betalen. Wat doe je dan? Zeg je ja, of nee? Gelukkig krijg ik hier en daar wel advies, en dus had ik gevraagd om terug te komen, zodat we samen naar haar school zouden gaan. Geld zomaar wordt niet aangeraden, maar je wilt mensen hier ook helpen. Mensen zijn niet bang om geld te vragen van blanken. Lastig om keuzes te maken. Dan maar mee om het geld echt op school te gaan betalen, zodat je weet dat het goed terecht komt.

Ik wil jullie een voorvalletje van zondag niet onthouden. Degene die de dienst leidde had ons al voorbereid op het thema van de preek; de wederkomst van Jezus. Begint de ouderling (of is het diaken, ik weet niet) de preek, zegt hij : Ik weet niet of het geoorloofd is in de kerk, maar ik heb gehoord dat uitbeelden een boodschap kracht kan bijzetten. Dus ik wil wat laten zien. Pakt hij een vuvuzela (ja, zo een hebben ze van de voetbal ook in Malawi), en begint er hard op te tetteren. Als symbool voor de laatste bazuin, die zal klinken als Jezus terugkomt. Tja, vergeten zal ik het niet...Jezus komt terug!

Groet uit een zonovergoten Malawi...

Liefs Rianne

Elise

Haha, geweldig, nee zoiets vergeet je niet snel! dat gebeurt bij ons in de kerk niet zo snel...(ha, je ziet het al voor je zeker?!) ;)
Leuk Rian, dat je zo ook steeds meer betrokken raakt met de bevolking, ook met zo'n meisje die geld vraagt, echt gaaf hoe je dat doet. Leer je direct de bevolking wat meer kennen.

Ga zo door meid!
liefs,
Elise

Ditty

Lieve zus, wat heerlijk dat we elkaar nog even konden spreken voor je naar die leuke dierentuin gaat. Pas je op voor agressieve olifanten?
Ik vind het zó knap dat je dat Tumbuka kunt ontwarren. Dát klinkt pas als tongentaal:) Fijn dat er aandacht voor is op de JV. Hele fijne dagen!

heleen

Ha Rianne, wat heerlijk weer om 'n verhaal van jou te lezen. Je raakt steeds meer ingeburgerd, of niet? Super om zo weer wat van je alledaagse belevenissen mee te krijgen.
Zegen in alles!
liefs, heleen

klazine

lieve rian,
als je dit leest ben je waarschijnlijk al weer terug van je 'JV-weekend'. hoop dat het leuk, leerzaam was. het is echt grappig om te lezen hoe je met de mensen daar omgaat. ik zie het al helemaal voor me, een hele groep enthousiaste jongeren, met 1 blanke; net zo enthousiast;p geniet er van!!

ps. stuur een beetje van de zon hierheen alsjeblieft??

liefs, klazine

Ellen

Ha muzungu!
Heerlijk om weer wat te horen!
Geweldig, die vuvuzela...
Wat zal het majestueus zijn als Jezus terugkomt.

marjan

Ha Rianne,
Heerlijk om zo steeds op de hoogte te blijven van jou belevenissen.
Groetjes van Marjan

Lida

Heey Rianne,

Mooi om te lezen dat ook in Malawi de jeugd elkaar opzoekt. Maar ook met elkaar bezig zijn rondom de Bijbel!
Dat je ook daar Lichtdrager mag zijn!!
We genieten hier altijd van je nieuwe verhalen.
Leuk dat je dit weer hebt willen delen.
Alle goeds, en groetjes!!

Martijn en Janneke

Wat leuk weer een berichtje uit Ekwendeni, fijn dat je de taal al aardig onder de knie hebt. dan heb je denk ook eerder ingang bij de mensen daar. Mooi dat God steeds gelegenheid geeft om Zijn woorden ook te mogen strooien.
Wij gaan hier weer onze winterjassen opzoeken brrr..

Alle goeds!!
groetjes, Martijn & Janneke Aron en Bram

Jasper en Mirjam

Hoi Rianne, wat leuk om iedere keer je stukjes te lezen! Super dat je nog een jaar er aan vast plakt, zo te lezen raak je nog steeds meer ingeburgerd, groetjes van uit het nu steeds kouder wordende nederland

Linda de Vries

Hoi Rianne. Leuk om je verhalen te volgen via deze site. Mooi om te zien hoe je daar je weg weet te vinden en voor iedereen klaar wilt staan. We willen je sterkte wensen nu de zorgen om je moeder weer zo groot worden. We bidden voor haar, jou en je familie dat God jullie in deze omstandigheden zeer nabij zal zijn!

Hartelijke groet,
Kees & Linda, Renco, Lisanne, Jorina en Ilse de Vries